بررسی ارتباط میکروبیوم با دیابت نوع 1

9 فوریه2017- انجمن دیابت آمریکا(ADA) اعلام کرد که برنامه‌ی "توقف دیابت"، یک کمک مالی 1.625میلیون دلاری را به محققی از مرکز دیابت جاسلین برای مطالعه‌ی ارتباط میکروبیوم با دیابت نوع 1 اعطأ کرد.

دریافت کننده‌ی این جایزه دکتر Aleksandar Kostic محقق دوره‌ی پست دکترا در مرکز دیابت جاسلین در بوستون است، او و تیم تحقیقاتی‌اش ارتباط عملکرد تنظیمی سیستم ایمنی با باکتریهای روده ( میکروبیوم روده) را مطالعه می‌کنند.

دکتر Kostic در تلاش است تا صفات باکتریهای روده‌ای را که با یک واکنش ایمنی سالم در ارتباط هستند و آنهایی که منجر به وضعیت التهابی شده و به ابتلا فرد  به دیابت نوع 1 و سایر بیماریهای خود ایمنی کمک می‌کنند را شناسایی کند.

 تصور می شود که التهاب روده‌ای ناشی از تغییرات نامطلوب میکروبیوم است که بر نفوذ پذیری روده تأثیر می‌گذارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افزایش نفوذ پذیری روده می‌تواند در مراحل فرایند خود ایمنی که منجر به  ابتلا فرد به دیابت نوع 1 می‌شود، تأثیر گذارد.

 Kostic به بررسی تأثیر محیط میکروبیوم روده بر بازگرداندن سیستم ایمنی به حالت هموستازی (تعادل) پرداخت، او برای این کار از شبیه سازیهای کامیپوتری، تجزیه و تحلیل ژنوم میکروبی و استفاده از تکنیک‌هایی برای بررسی میکروبیوم در محیط آزمایشگاه و در مدلهای موش استفاده کرده است.

در گذشته، دکتر Kostic به شناسایی باکتریهای روده‌ای خاص به عنوان بیومارکرهای اتوایمیونیتی  برای کودکان که نشانه‌ی خطر ابتلا آنها به دیابت نوع 1 بود، کمک کرد. او یکی از اعضای مهم تیم تحقیقاتی در مطالعه‌ی DIABIMMUNE بود.

مطالعه‌ی DIABIMMUNEیک پروژه‌ی بزرگ با بودجه اتحادیه‌ی اروپا بود که به تجزیه وتحلیل نمونه‌های میکروبیوم 2000 کودک فنلاندی و روسی 3 تا 5 ساله و 300 نوزاد زیر 3 ماه پرداخته است.

 Kostic همراه با سایر دانشمندان، اطلاعات بدست آمده از 3 سال تحقیق در طی این پروژه را آنالیز نموده و دریافتند که جمعیت بسیار خاصی از باکتریهای روده‌ای این کودکان با ابتلا آنها به دیابت نوع 1 در ارتباط هستند. آزمایشگاه دکتر Kostic حال بر روی چگونگی ایجاد تغییرات در جمعیت باکتریهای روده‌ای در سنین پایین و مکانیسم‌هایی که موجب بروز واکنش‌های خودایمنی مشخصه ی دیابت نوع 1 می‌شود، تمرکز کرده‌اند.

 اکنون به خوبی ثابت شده است که نوع باکتریهای روده‌ای در کودکان در سالهای اول زندگی بسیار مهم  است. همچنین چند عامل که منجر به این تغییرات شده و کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد  در تحقیقات  قبلی مشخص شده اند.  این عوامل عبارتند از: عدم قرار گرفتن کودک در برابر باکتریهای موجود در مواد غذایی و محیط، عدم انتقال نمونه‌ی میکروبی از مادر به کودک به دلیل سزارین و عدم عبور نوزاد از کانال زایمان، آنتی بیوتیک‌ها و سایر عواملی که کمتر علّی بودن آنها ثابت شده است.

دکتر Kostic در آزمایشات بعدی خود گونه‌های مختلف باکتریهای روده را در موشهای عاری از میکروب آزمایش خواهد نمود تا افزایش یا کاهش پاسخ‌های التهابی را با گونه‌های مختلف بررسی کرده و سپس باکتریهای مذکور را در انسان آزمایش خواهد کرد. اگر نتایج این تحقیقات مثبت باشد دکترKostic   از همین روش برای مطالعه‌ی تأثیرات میکروبیوم بر دیابت نوع 2 و چاقی استفاده خواهد نمود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/leading-us-research-lab-to-explore-microbiome-connections-to-type-1-diabetes-92116131.html